Γενικές Πληροφορίες
Ένας φαινομενικά βράχος με μεγάλη ιστορία. Ο ύφαλος έχει μήκος από Βορρά προς Νότο περίπου 180 μ και πλάτος 80 μ. Σύμφωνα με τον αρχαίο Έλληνα ιστορικό Ηρόδοτο, κατλα την περιγγραφή της εισβολής των Περσών στην Ελλάδα, αναφέρει ότι τουλάχιστον τρεις από τις περσικές γαλέρες του βασιλιά Ξέρξη Β' που πέρασαν από τον ύφαλο βυθίστηκαν. Μετά από αυτό το γεγονός, ο βασιλιάς Ξέρξης Β' διέταξε τους Πέρσες να μεταφέρουν ογκόλιθους βάρους μεταξύ 700 και 1.200 λιβρών για να χτιστούν στην κορυφή του υφάλου μια πέτρινη στήλη. Αυτό έγινε από τον Πέρση βασιλιά για να τονίσει τον κίνδυνο που ενέχει η τοποθεσία και να εξασφαλίσει την ασφαλή ναυσιπλοΐα στα μελλοντικά του σκάφη. Θεωρείται η αρχαιότερη αρχιτεκτονική κατασκευή της περιοχής καθώς ανεγέρθηκε πριν από 2.800 χρόνια. Τμήματα της στήλης ανασύρθηκαν με τη βοήθεια δυτών το 1928. Η κατάδυση γύρω από τον ύφαλο προσφέρει μια μοναδική εμπειρία εξ’ αιτίας τους αρχαιολογικού ενδιαφέροντος της περιοχής αλλά και της φυσικής της ομορφιάς.
Μια άλλη εντυπωσιακή διαδρομή για την κατάδυσή σας υπάρχει λίγο πιο πέρα από τα δύο ναυάγια. Κάθετοι τοίχοι χάνονται σε βαθιές αποχρώσεις του μπλε, λιβάδια με αμέτρητα κοράλλια και πλουσια υποβρύχια ζωή. Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά σε συνδυασμό δημιουργούν ένα συναρπαστικό υποβρύχιο τοπίο ικανό να συγκινήσει και να ενθουσιάσει ακόμα και τους πιο έμπειρους δύτες. Στην τοποθεσία αυτή θα βουτήξετε στα ναυάγια «Βέρα» (7 μ. -27 μ.) και «Βόλος» (35 μ. -64 μ.).
Ναυάγιο ΒΕΡΑ
Το φορτηγό πλοίο «Vera» έχει μήκος 58 μέτρα και ναυπηγήθηκε το 1956 στην Ολλανδία. Το πλοίο αυτό συνετρίβη στον ύφαλο Λευτέρη ως αποτέλεσμα δυσμενών καιρικών συνθηκών πριν από δύο δεκαετίες όταν κατευθυνόταν από την τοποθεσία «ΛΑΡΚΟ» στη Λάριμνα Φθιώτιδας στο βόρειο Ευβοϊκό, ενώ μετέφερε φορτίο 1.160 τόνων σκουριάς στη Θεσσαλονίκη, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας.
Λίγους μήνες αργότερα, κόπηκε σε δύο κομμάτια, τα οποία βυθίστηκαν σε βάθος 25 μέτρων. Το πλήρωμα μεταφέρθηκε με ασφάλεια στον Πλατανιά (Χερσόνησος Πηλίου) με το αλιευτικό «Κούλα». Η πλώρη του στέκεται σε κάθετη θέση, ενώ η πρύμνη του λίγα μέτρα πιο κάτω βρίσκεται στο πλάι.
Σήμερα το ναυάγιο φιλοξενεί ένα άφθονο θαλάσσιο οικοσύστημα, το οποίο σε συνδυασμό με τη μυστηριώδη ατμόσφαιρα του ναυαγίου και το ιδανικό βάθος 7 m – 27 m κάνει το ναυάγιο «Vera» πόλο έλξης για τους λάτρεις των καταδύσεων , ιντριγκάροντας ακόμη και τον πιο απαιτητικό δύτη.
Δείτε ένα βίντεο σχετικά με τις καταδύσεις στο ναυάγιο της Βέρα.
Υποβρύχια τρισδιάστατη αναπαράσταση σκηνής του ναυαγίου της Βέρα.
Ναυάγιο ΒΟΛΟΥ
Το γερμανικό εμπορικό πλοίο «Βόλος» (πρώην Θάσος) 85,6 μέτρων ναυπηγήθηκε το 1902, ενώ στις 21/2/1931 συνετρίβη και βυθίστηκε στον ύφαλο Λευτέρη.
Το πλοίο ήταν φορτωμένο με καπνό, λάδι και αποστάγματα ορυκτών και ταξίδευε από την Κωνσταντινούπολη στο Εδιμβούργο μέσω Θεσσαλονίκης – Βόλου.
Το πλήρωμα μεταφέρθηκε στον Βόλο από το Σουηδικό πλοίο S/S Velos. Λίγα χρόνια αργότερα το πλοίο αυτό είχε τον πρωταγωνιστικό ρόλο σε μια ιστορική ταινία ντοκιμαντέρ, το «Menschen unten Heien» (Άνδρες ανάμεσα στους Καρχαρίες) του Αυστριακού θαλάσσιου βιολόγου Χανς Χας. Στην ταινία μεταξύ άλλων μπορείτε να δείτε μέρη του πλοίου, όπως ένα ξύλινο τιμόνι, που δυστυχώς αφαιρέθηκε από τους ντόπιους σφουγγαράδες. Μπορείτε επίσης να παρατηρήσετε το πλοίο σε κατακόρυφη θέση με το κύριο κατάρτι του πλοίου να βρίσκεται κοντά στην επιφάνεια της θάλασσας. Λίγα χρόνια αργότερα το πλοίο βυθιστηκε βαθύτερα, σε βάθος 35-64 μέτρων στο πλάι αποτελώντας ίσως ένα από τα ομορφότερα ναυάγια στην ελληνική περιοχή.
Απόσπασμα από το ντοκιμαντέρ «Menschen unten Heien» (Άνδρες ανάμεσα στους Καρχαρίες).